MINDFUL SHOPPING

mindfulshopping

Jeg har bestemt mig for at dedikere flere indlæg her i 2017 til emnet “shoppevaner”. Fordi jeg tror, at en holdbar garderobe og sunde shoppevaner går hånd i hånd. Og fordi jeg synes, at det er noget, der ikke bliver talt eller skrevet ret meget om andre steder. Dertil er det også noget, jeg selv har arbejdet meget med og lidt af de erfaringer har jeg lyst til at dele med jer i den kommende tid. Det har dog krævet lidt opvejelse og mod at tage bladet fra munden  – for skal tavsheden forstås som et udtryk for, at der ikke er nogen, der gider tale om det? Altså at I ikke gider læse om det?

Det vælger jeg ikke tro på. Faktisk tror jeg, at der er lidt et underskud på den her front – og at det er derfor, at Luksusfælden kører på 18. sæson. Ikke kun fordi der stadig er folk derude, der har svært ved navigere i det økonomiske eller direkte er shopaholic’s (købemaner? på dansk) – men primært, fordi der tilsyneladende stadig er seere til programmet. Fordi det faktisk er et emne, der optager rigtig mange af os. Jeg tror også, at det er derfor, at The Minimalist har vundet så meget popularitet – for de er nemlig gode til både at adressere den enkle livsstil og hvad jeg har lyst til at kalde for en “mindful” tilgang til forbrug.

Selvom ordet “mindful” efterhånden er lidt en slidt fætter, så kan jeg rigtig godt lide at bruge det i forbindelse med shopping. (Og ja, jeg ved godt, at min brug af begrebet er lidt lemfældig.) Ligesom det anvendes på kost i forbindelse med begrebet “mindful eating”, så synes jeg, at det giver så fin mening at sætte i forbindelse med shopping. Det gør jeg, fordi jeg tror, at sunde shoppevaner handler om noget lidt dybere end at bare at planlægge sine køb eller at tage et shoppestop. Ligesom vægttab handler om mere end bare at tælle kaloriear. Og ligesom yoga handler om mere end at være effektiv på måtten, men også om at turde mærke strækket og vejrtrækningen. Sådan tror jeg, at det er med tøjforbrug – at det er godt at kunne teknikkerne og have en masse gode værktøjer, men hvis man ikke har ro i de begrænsninger, man stiller op for sig selv og kan mærke, hvorfor det er godt for en – så holder de sjældent i længden. I stedet tror jeg, at sunde shoppevaner starter med en oplevelse af, at man er rig og værdifuld og om at kunne håndtere sine følelser og at vide, hvad der er vigtigt for en, så man kan sige ja og nej på de rigtige tidspunkter. Jeg ved godt, at det er en lidt mere selvudviklings orienteret tilgang. Men det virker over tid – selvom det er ikke er noget, man “lige bliver færdig med”. Det er jeg absolut heller.

AT FØLE SIG RIG

Sunde shoppevaner handler for mig først og fremmest om at føle mig rig. Én ting er at bo i den vestlige verden og rent faktisk være det. For det er vi altså. Med en velfærdsstat, der dækker så mange af vores essentielle behov, at vi slet ikke overvejer det på dagligt basis. Og det faktum, at de fleste af os også har alt muligt i andet i tillæg. En god bolig, sunde og trygge relationer, mad og ja, for rigtig mange af os også en helt masse smukke ting, vi omgiver os med. Men noget andet er, at vide det – og at erkende det: at man er rig. For mig kan det ind mellem være godt bare at sidde og betragte. Fx mit hjem elller min familie og trække vejret dybt ned i maven og tage det ind. Alt, det jeg har i øjeblikket. Jeg er rig og når det kommer til stykket, så er det begrænset, hvor meget jeg står og mangler akut lige nu. Og en del af det, jeg måtte bekymre mig for, om jeg har råd til – det er ikke sikkert, at jeg i virkeligheden har brug for det.

Tør du føle dig rig?

 

AT TURDE SIG NEJ OG JA

Det her har uden tvivl været en af mine personlige udfordringer. Sådan helt generelt og på mange områder af tilværelsen. For mig har det ikke handlet så meget om FOMO (fear of missing out), men mere om at stå ved mine egne grænser og holde fast i, at der er visse ting, jeg ikke behøver: at finde mig i, at spise, at eje, at købe, at deltage i, at være venner med, at stå på mål for. Der er SÅ meget, vi slet ikke behøver. Og det er altså ret befriende. Jeg tror grundlæggende, at vi skal sige nej for af et oprigtigt hjerte at kunne sige ja. For et nej giver nemlig overskud til at være der, når det virkelig gælder – også når andre har brug for os. Og i høj grad også økonomisk. 5 gange nej til en bluse til 200 kr er lig med råd til drømmeblusen til 1000 kr.

Tør du sige nej?

 

AT TURDE HÅNDTERE SINE FØLELSER PÅ ANDEN VIS

Hvis der er noget reklamebranchen er god til, så er det at præsentere “mere og flere” som løsningen på det meste: på kærestesorger, på oplevelsen af utilstrækkelighed, på savn osv. Sunde shoppevaner handler for mig om at turde lade være med dulme følelserne med køb og i stedet at håndtere dem direkte. Gevinsten ved det er en større tillid til sig selv over tid og dermed en meget hurtig adgang til det, der i virkeligheden plager en.

Tør du stå ved din følelser?

 

AT VÆRE VÆRDIFULD UDEN SINE TING

Apropos utilstrækkelighed. Sådan har vi det nok alle fra tid til anden. Jeg har i hvert fald. Faktum er bare, at jeg til trods for min utilstrækkelighed har lov til at føle mig værdifuld i mig selv. Værdifuld er ikke noget mine ejendele gør mig. Mindful shopping handler altså at turde tro på, at tøj ikke kan gøre dig mere elskelige – det er du allerede. Men tøjet kan godt fremhæve det, jeg allerede ved, jeg er.

Ved du, at du har værdi i dig selv?

 

AT GØRE I STEDET FOR AT KØBE

Kender du tanken? “Hvis jeg bare får lige netop den (sofa, rejse, kjole, bil, hest, bolig – indsæt selv), så går kabalen op”. Tanken om, at vi får adgang til det, vi længes efter gennem forbrug er måske en af de mest hyppige. En af de bedste til at skildre den tankegang er Niels Hausgaard, der i et show for år tilbage fortalte en anekdote om, hvordan et par, der er endt med ikke at have noget at tale om længere, køber en sofa i en reklame, hvor folk sidder og hygger sig. Så får de en sofa hjem, sætter sig i sofaen og venter på at hyggen kommer –  og forstår ikke, hvorfor den ikke gør. Lidt sat på spidsen. Mindful shopping handler om at kunne gennemskue, hvad det er for nogle tidspunkter, hvor vi tror, at græsset er grønnere på den anden side af det næste køb. Tit er der en anden og måske mere direkte vej til det, vi drømmer om, der ikke handler så meget om at eje – men i stedet for om at gøre.

Tør du gøre det, du drømmer om?

Nu spørgsmålet så om alt det her giver mening for dig?

 

GIVER DET MENING FOR DIG AT TALE OM “MINDFUL SHOPPING”?

ENGLISH:

I am dedicating more posts to shopping and clothes consumption in 2017. Primarily because I think we could be better at talking and writing about healthy and mindful shopping habits. In this post, I over all argue that a mindfull approach to shopping is about 1) a sense of being rich 2) being able to say yes and no 3) being brave enough to handle feelings instead of buying them 4) knowing your value does not depend on what your own. 5) breaking with the thought of the grass being greener on the other side (of the next purchase)


Indlægget skrevet af THEA



12 thoughts on “MINDFUL SHOPPING”

  • Jeg er total fan af det her indlæg! Jeg kan mærke, at jeg til tider bliver “fanget” i ræset omkring shopping, nyt og mere vil have mere… Tak for et indlæg, som fik mig til at stoppe op og huske på nogle af de mål jeg tidligere har sat for min shopping.

    • Du er sød! Det er dejligt, at det giver mening! <3 Og det er virkelig en proces, hvor det er som om, at man er mere på sporet i nogle og mere "følsom" overfor ræset i andre 🙂

      Rigtig god aften!

  • Bliver altid lidt “på forhånd bekymret”, når ordet “mindful” optræder.

    Men handler det ikke bare om fornuft og protestantiske dyder, så som arbejdsomhed, nøjsomhed og respekt for tingene. Meget løst udlagt af teolog:)

    Eller om at købe ind med hovedet på og ikke under armen …

    Det er jo ikke damebladsstof eller blogstof for den sags skyld. Men det burde være det, for hvor ville det være smart at spejle sig selv i andres fornuft og ikke i andres glansbilleder.

    • Tak for en spændende kommentar – jeg synes bestemt, at det ville være relevant med en tilgang til forbrug baseret på de protestantiske dyder. Særligt i forhold en diskussion af, om det er virkelig er menneskets pligt at være forbruger. Uden tvivl, det rationelle og fornuftige (fornuft er så også et lidt ladet ord) er centralt i forhold til shoppevaner: nøjsomhed, budgettering, forvalterskab, selvdisciplin osv. Det er for mig også en del af det.

      Dog er det min erfaring, at der udover en rationel også er en emotionel side af forbrug. En side som i høj grad bombarderes i markedsføring og derfor kan en “mærken efter” / bevidstgørelse og sortering af forestillinger og følelser også have en berettigelse i forbindelse sunde forbrugsvaner.

      God aften 🙂

  • Rigtig godt indlæg ? Det giver så god mening og du har helt sikkert ret i, at det er en proces som man ikke bare lige bliver færdig med. Det er et rigtig spændende emne, især nu hvor butikkerne snart fyldes med forårsvarer.

    • Tusind tak, K! Det er dejligt, at det gav bare lidt mening 🙂 Emnet er lidt nyt for mig at formulere, men jeg forsøger.

      Det er nemlig en proces og jeg tror, at man er mere sårbar i perioder lige meget, hvor meget hvor meget man har arbejdet med sin “købetrang”, hvis man kan sige det sådan. Og det er helt okay! Det er ikke sådan, at jeg tror, at en “mærken” efter svaret på alt, men lige præcis i forhold til markedsføring, hvor der er så meget fokus på at overbevise os om, at vi da ikke kan leve uden, kan det være meget rart at finde ind i, at “jo” det kan man godt.

      Og ja, når forårsvarerne er uden tvivl en god udfordring 🙂

    • Tusind tak for kommentaren – det er jeg virkelig glad for, du synes 🙂 God aften!

      // Thea

  • Jeg tror, at det vigtigste af alt, er at droppe det følelsesmæssige element ved tøjkøb.

    Tøj er tøj, og udover at holde dig varm eller sval, så kan tøj vise lidt om, hvem du er – lidt som et reklameskilt – men det er jo ikke sikkert at indtrykket holder. Det kan i særdeleshed vise respekt overfor andre, overfor etablerede normer.

    Men det kan ikke ændre dig grundlæggende, og hele reklameindustrien er bygget op på, at du kan ændre dig selv til noget andet, og potentielt bedre ved at købe et givent produkt.

    Det holder så længe dine venner ikke har færdigudviklet deres hjerner endnu (dvs. alt under 21 år), men det holder ikke, når de og andre i dine omgivelser begynder at bedømme dig på dømmekraft eller opførsel.

    Så tøj er indpakning og praktik. Ingen andre føler det, du evt. føler ved det tøj, du har på – medmindre du vælger at være direkte uforskammet i din påklædning.

    Så følelseselementet er lidt spild af krudt, brug følelser på andre vigtigere ting som eksempelvis mennesker, eller markante valg i din tilværelse.

    • Det lyder til, at du har fod på dine shoppevaner – dejligt, at det fungerer for dig at angribe det sådan.

      Kort sagt: jeg understreger netop i indlægget, at tøjkøb har spredt sig til for mange af dele vores indre liv (og mellemmenneskelige sådan set også) og kommer til at fremstå som løsningen på følelsesmæssige tilstande, som det slet ikke kan eller skal løse. For mig er det i høj grad at nedtone den følelsesmæssige aspekt for at shopping.

      Dog mener jeg stadig, at det følelsesmæssige er en del af tøjkøb, særligt ift. det taktile og kropslige. Men hver sin faglighed og tilgang – der skal være plads til uenighed og nuancer.

      God aften!

  • Hold nu fast det er godt skrevet – det skal jeg lige læse igen senere.

    • Ej, tusind tak! Det er jeg virkelig glad for at høre 🙂 Rigtig god aften til dig!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *