OM HUL PÅ NUMSEN OG REKLAMATIONSRET

Kender du det med, at du har købt et par (skinny) jeans. Du bruger dem 4-5 måneder og så går de i stykker på numsen. Lige der, hvor cykelsadlen slider – lige under ballerne. Jeg gør i hvert fald. Gennem årene har jeg derfor forsøgt at finde frem til et par jeans, der kunne stå distancen bare en smule længere. Det længste et par har holdt er 2 år. Og jeg kunne egentligt godt bare have købt et par magen til. Sagen var bare den, at jeg tilbage i efteråret, da jeg stod og skulle vælge igen, rigtig gerne ville have et par i økologisk bomuld. Fordi det er blevet så nemt at vælge til efterhånden og fordi det, hvis bukserne ellers er holdbare, altså gør en forskel ved mindre brug af sprøjtegift.

Derfor endte jeg med at købe et par fra et highstreet mærke, jeg havde fået varmt anbefalet af flere af mine veninder. Pasformen var nemlig den helt rigtige. Skinny, mellemhøj (er det et ord?) talje og i den rigtige mørkegrå farve, der står distance bedre i vask end et par helt sort. Denimkvaliteten var sådan i den tykkere ende. Alt var godt og jeg har virkelig været glad for dem.

Midt i marts gik bukserne desværre i stykker. Suk. 5,5 måned på bagen og så sagde de stop. Instinktivt gjorde jeg, som jeg plejer. Jeg smed dem i posen til tekstilgenbrug og begyndte at kigge mig om efter par nye. Sådan har jeg altid gjort. Fundet mig i, at tingene gik i stykker og så var det bare det. Tænkt, at det nok bare var mig, der havde købt for billigt.

Indtil min søde veninde Mette gjorde mig opmærksom på, at jeg kunne reklamere over det. Det gør hun nemlig. For mig er det bestemt ikke fremmed at reklamere over fejl, der tydeligt skyldes dårlig produktion: syninger, der skrider eller en bluse, der bliver helt tosset i vask selvom vaskeanvisningen er fulgt osv.. Men jeans? Der har jeg bare altid tænkt, at det var fordi jeg ikke købte den rigtige kvalitet. Jeg sagde derfor til hende, at jeg altså ikke troede, at de ville give mig en erstatning. Ikke når det tydeligt var i stykker grundet brug. Men hun insisterede. Fordi hun lidt mere bad ass end jeg 🙂

Så da jeg her den anden dag gennemgik kvitteringerne (husk at gemme dem!) fra det forgangne års tøjkøb og der faldt over bonnen til de ødelagte jeans, jeg bestemte mig for, at jeg ville give det et skud. Og hvad skete der? Jeg fik sandeligt et par nye uden den mindst brok. Og en ny bon med en dato, så jeg har 2 års fuld reklamation på mine nye jeans.

Jeg er helt med på, at de nye jeans måske ikke holder mere end 5 måneder – og at det at få et par nye ikke betyder bedre kvalitet. Det er ikke holdbart at skifte ud hvert halve år. Men oplevelsen har alligevel rykket noget hos mig i min opfattelse af, hvad jeg kan tillade mig at reklamere over. Fået udfordret en tankegang, hvor jeg ikke reklamere over tøj, der ikke kan holde til at blive brugt over længere tid. Hvor jeg ikke har klaget, når det har handlet om holdbarhed. Med andre ord: jeg har altså vænnet mig til, at når tøj ikke holder, så er det mit ansvar som forbruger. Men faktum er bare, at butikkerne i højere grad end forventet vedholder sig ansvaret for, at tøj skal kunne holde – i hvert fald er de villige til at erstatte. Den muligheden synes jeg, at vi skal huske at bruge. Muligheden for at reklamere og derfor vedholde, at tøj skal kunne holde til at blive brugt. En tankegang der af og til kan virke skræmmende fremmede.

REKLAMERER DU, NÅR TING GÅR I STYKKER VED BRUG?

 



10 thoughts on “OM HUL PÅ NUMSEN OG REKLAMATIONSRET”

  • .. Og endnu vigtigere, så kan butikkerne jo ikke vide at deres produkter ikke holder, endsige på nogen måde få incitamentet til at gøre noget ved det, hvis ikke man klager.

    • Jeg er helt, helt enig! Jeg mener nemlig også, at det er en vigtig feedback at give butikkerne 🙂 Og begynder det at kunne mærkes i udgifter til ombytninger – selvom det ikke er kønt – så gør det forhåbentligt også en forskel.

  • Ej det har jeg da ikke tænkt på at jeg kunne! Men selvfølgelig kan man da det, nu skal jeg så bare huske at gemme mine kvitteringer…

    • Nej, vel? Jeg har heller aldrig tænkt, at den “gik” ift. reklamation, men indtil videre er det to forskellige butikskæder, der har gjort godtaget det uden at blinke. Så gem endelig kvitteringen, hvis du skulle være uheldig og de gik i stykker før tid 🙂

  • Vidste ikke man bare kunne reklamere! Godt tip 😊 Vil lige give et tip mere med på vejen. Har nemlig selv haft mange problemer med “saddel-røv” på bukserne. Køb et betræk til sadlen. Ikke sådan et tyndt plastic et, men et lidt tykkere af slagsen. Siden jeg gjorde det har jeg ikke længere ødelagt mine bukser 😊

    • Det gjorde jeg heller ikke! Men det gør jeg nu 😀 Og tak for tippet! Jeg vil kigge efter sådan ét, selvom min saddel i forvejen er ret polstret 🙂

  • Det er jeg faktisk ikke så god til… Har elers tænkt på det nogle gange, når syninger går op, eller syningerne og formen på en bluse ligesom “vrides” rundt . Jeg har bare ikke troet at jeg ville få noget ud af det. Men jeg vil helt klart til at gøre et forsøg!

    • Gør endelig det! Syninger der går og bluser, der bliver skæve, selvom de vaskes korrekt, er helt klart reklamationssager 🙂

  • To tips:
    1. Kjøp jeans som er enda tykkere! Over 11 ounces i vekt. For eksempel fra Livid. De holder lenger enn de ubrukelige jeggings man får overalt ellers. Eks: https://www.lividjeans.com/products/ava-japan-black-comfort
    2. Det går an å forsterke “setet” av buksa hos en skredder. Ikke så veldig dyrt og det forlenger livet til buksa betydelig om det bare er der den er slitt.

    • Hejsa,

      Tak for gode, gode tips!

      1. Jeg er helt enig, at man skal købe jeans af en ordentlig tykkelse. Disse er heller ikke jeggings, men jeans i almindelig, tyk kvalitet. Jeans’ne fra Livid ser fine ud, men fx laver de kun til og med str. 31, hvilket er fint for mig, men ikke nødvendigvis alle kvindekroppe. Jeg tror, at mange vælger highstreet fordi det er lige ved hånden og fordi det er rart at kunne prøve på. Det faktum vil jeg gerne forsøge at komme lidt i møde og skubbe til idéen om, hvad man kan tillade sig at reklamere over. Jeg tror, at det er et sted mange kan gøre mere 🙂

      2. Ift. forstærke, er det helt klart en god ting – særligt ved løsere modeller som fx boyfriend jeans. Det kan det nemt komme til at føles som om, at man har bind eller ble på, hvis man gør det ved helt skinny jeans 😉 Her taler jeg desværre af erfaring.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *