#FORBRUGSFASTE // OM DET NØDVENDIGE OVERBLIK

Så blev det fredag og fasten blev i onsdags, verden over, skudt i gang med det, der kaldes Askeonsdag. Men for mig så startede det først for alvor i går. Og allerede få timer inde i forbrugsfasten har jeg tog mig selv i at tænke, at jeg da bare lige “…kunne svinge forbi 7eleven efter en juice”. “Nååååhhh, nej!”. Det blev til et glas vand og et makralmad hjemme i køkkenet. Jeg er ret sikker på, at jeg kommer til at korrigere mig selv en del her i starten –  eller måske hele vejen igennem.

Som sagt kommer jeg til at køre 5 uger fra torsdag til torsdag. Det er ca. 35 dag og så bruger jeg de sidste 4 dage, der ligger oveni i påsken, på at gøre status. Dermed startede uge 1 altså i går og jeg kan allerede nu se, at hvis ikke det skal køre helt af sporet, så skal jeg starte ugerne med at danne mig et overblik.

ET OVERBLIK OVER, HVAD JEG SKAL

Når man lige pludseligt ikke bare kan svinge forbi 7eleven på vejen til arbejde –  eller på vejen til Jylland – bliver det lige pludseligt lidt mere kompliceret. Det kræver i hvert fald noget planlægning. Derfor starter jeg fra nu af torsdag med at kigge fremad. Hvad skal der ske? Hvor kan opstå unødvendige udgifter? Og hvad kan jeg nemt styre udenom? Fx skal jeg til Jylland på onsdag og det kræver, at jeg har gjort mig nogle tanker om madpakke. Og kaffe til turen. I denne weekend skal jeg ud af spise med mine veninder i forbindelse med Dining Week (booket lang tid før idéen om forbrugsfaste opstod), men hvor mange penge har jeg lyst til at kaste efter drikkevarer? Hvad kan kaldes “nødvendigt”? Og hvad gør jeg egentligt med den kjole, jeg havde planlagt at købe til forårets fester, som står til at blive udsolgt, hvis jeg ikke slår til nu? Den slags tanker er jeg nødt til afklare med mig selv fra uge til uge.

ET OVERBLIK OVER, HVAD DER SKAL RYDDES OP I OG HVORDAN

Som skrevet er “sortering af afgrænsede områder” en opgave hver uge. Men hvilket område skal jeg tage i denne uge? Jeg hælder ret meget til at rydde op på computer og telefon samt et sted i vores lejlighed. Måske køkkenet? Men skal jeg så sætte en hel dag af til det? Eller skulle jeg hellere bruge en halv time hver dag på at sortere et mikro-område af lejligheden? En køkkenskuffe fx? Og hvad gør jeg så med tingene? Skal de sælges, til genbrug eller noget helt tredje?

ET OVERBLIK OVER, HVOR JEG SKRIVER KØB NED LØBENDE

Vi gemmer vores bonner fra madindkøb (selvom min mand allerede har smidt den første væk, haha), men hvor skriver jeg resten ned? På telefonen? I en kladde på bloggen? Eller har jeg mon en notesbog i gemmerne, der mangler et formål?

Det er nogle af de tanker, jeg skal have styr på fra uge til uge og som jeg gør status på løbende. Jeg indrømmer gerne, at jeg virkelig har givet mig selv en udfordring, men også at jeg virkelig har lyst til at lære af det.

ER DU I GANG OG HVILKE TANKER GØR DU DIG?

 



3 thoughts on “#FORBRUGSFASTE // OM DET NØDVENDIGE OVERBLIK”

  • Jeg synes #forbrugsfaste er rigtig interessant. Efter sommerferien havde jeg virkelig en følelse af at mine penge “smuldrede” væk, og jeg viste ikke hvad jeg brugte dem på. Jeg startede derfor at skrive ned, hvad jeg brugte penge på hver måned i forbindelse med min bullet journal; kaffe-aftaler, to-go kaffe inden arbejde, chokoladebaren til sene eftermiddags forlæsninger… Det var virkelig en øjenåbner at se hvad jeg egentlig brugte pengene på! Det var slet ikke tøj/personlig pleje som ellers fik skylden…
    Udover det, så er min kæreste og jeg begyndt at handle på nemlig.com – så er det nemmere at gennemskue hvad man egentlig propper i kurven, og derfor bliver “unødvendigt” hurtigt sorteret fra 🙂

  • Thank you for this post. Its very inspiring.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *