Hvad fylder? I min hverdag? I min kalender? I mit sind? Hvad tynger unødvendigt?

Kunne du undvære at shoppe tøj i 40 dage? Undlade at spise slik, kage og deslige? Kunne du give dig selv udfordringen ikke at starte på flere nye ting, før du har afviklet flere af de eksisterende projekt?

Det er nogle af de spørgsmål, jeg har stillet mig selv her op til fasten.

Nu er fasten så i gang. Og jeg kan indrømmet allerede mærke, at jeg har en hverdag, der er helt anderledes fra sidste år. Blandt andet fordi jeg har et job 😉 Det passede nemlig lige præcis med sidste år, at jeg var ‘between jobs’. I år har jeg 117 andre ting, jeg skal jonglere, og det kræver tid og forberedelse at lægge sin livsstil om – også selvom det bare er for en periode. Og det kræver tid at få skrevet tankerne ned og delt her på bloggen.

Og fordi min hverdag ser anderledes ud i år, ser mit fokus også lidt anderledes ud i år.

DET VIGTIGSTE FØRSTE – MIT ‘HVORFOR’

Det er altid godt at vide, hvorfor man faster. Ikke kun hvad man faster fra, men også hvad man faster for. Sidste år handlede det primært om at spare penge og ressourcer generelt, altså at blive mere nøjsom. Og mere taknemmelig.

I år er mit fokus lidt anderledes. Dels er min økonomi en anden. Dels er der én ting, der står absolut øverst på mit 2019-fokus. Helse. Sundhed. Vægttab. Fordi det er en af de ting, jeg har allermest brug for at huske, når alt andet går stærkt. Det er på mange måder hele centrum for min forbrugsfaste i år. At frigøre penge, fokus og tid til kostnørderiet – til at passe endnu bedre på mig selv. Udover selve fasten afspejler det fokus sig også i andre valg. Fx er jeg startet i kostterapi og har netop købt mig fattig i kosttilskud.

1. UNØDVENDIGE KØB

I år faster jeg igen fra unødvendige køb. I år gør jeg bare, fordi jeg gerne vil fjerne mit fokus fra forbrug og over på kost. Og fordi jeg ville synes, at det var fedt at skabe lidt økonomisk luft til kosttilskud og proteinpulver – og på sigt opgradering af køkkengrej.

Hvad er unødvendige køb? Det forsøgte jeg at definere sidste år.

“…jeg vil afholde mig fra at købe noget, jeg ikke står og har brug for. Sådan virkelig, her-og-nu, brug for. Pointen er altså ikke, at jeg skal leve i ren askese og løber jeg tør for concealer eller går der hul på det sidste par strømpebukser, jamen så er det ikke mere dramatisk, end at jeg går ud og køber en erstatning.”

Action: Lav en liste over det, du køber fra uge til uge (og del den på bloggen).

2. ‘SUKKER’

Klart nok. Kosten er i fokus. Ved første session fik jeg udfordringen at tage en pause fra bagerbrød, kage, slik, is etc. Den har jeg valgt at tage i mod. Dog starter jeg først for alvor med den del mandag morgen og jeg må gerne drikke en begrænset mængde alkohol pr. uge.

Action: Ingen kage, slik, hvidt brød – og heller ikke frugt i større mængder. Jeg skriver samtidig ned, hvor mange genstande, jeg drikker ugentligt (og hvis jeg falder i sukkerfælden).

3. ‘DEN VOKSENDE TO-DO LISTE’

Det her er faktisk den del, jeg har glædet mig mest til. Lige som sidste år har jeg nemlig i år fokus på at få ryddet ud i noget af det eksisterende, der fylder. Sidste år blev det til zoneoprydninger af forskellige dele af hjemmet. I år er det at få lavet en to do-liste med generelle hængepartier og så komme igennem dele af den, inden det ekstroverte forår for alvor stjæler mine aftener og weekender.

Action: Lav en liste med alt, der skal fikses fysisk såvel som af andre projekter (rydde op på harddisk, lave film etc.).

Det var det.

Helt konkret kommer jeg til at dele ugentlige statusopdateringer her på bloggen. Den første kommer på næste søndag.

Jeg glæder mig allerede til at se, hvor meget jeg (ikke) har købt, spist og fået fikset om en uge.

Har du overvejet at #forbrugsfaste?